Saturday, November 7, 2015

Di sisa kehidupan mu

Pagi ni aku agak lambat pergi umah mak.
Tersasar tidurku. Must be the tiredness that my body have been absorbing. Amir yang planned nak ke walkathon sekolah pun tak jadi pergi.

Sampai umah mak, dia masih tidur. Aku tatap wajah mak puas2. Aku usap pipi cengkung dia. Aku pegang tangan dia yang penuh dgn urat yang kian menimbul terasa sejuk. 

Aku bg salam kat telinga mak. Dia bukak mata dan jawab salam aku. Setiap kali bersihkan mak aku rasa amat bersalah sbb mak akan menahan kesakitan dan saat saat tu la allahuakbar akan sentiasa meniti di bibir mak. Ada kalanya perlahan adakalanya kuat. Harini rintihan mak menusuk betul. 

Lps bersihkan mak aku ambil wudhu terus bacakan yaasin utk mak. Sama kuatnya bacaan aku dgn rintihan allahuakbar mak. Mula2 aku rasa suara aku bergetar menahan sebak sampai nak keluar air mata ....Lama kelamaan suara mak makin perlahan. Saat aku habis bacaan yaasin mak dah terlelap.  

Habis aje baca yaasin, Amir ketuk pintu bilik ada orang dtg katanya. Sedara mara yang tahu keadaan mak akan datang ziarah setiap hujung minggu.

Tadi aku teringin sangat nak mak panggil nama aku. Aku bisik kat telinga mak. Mak kenal ke siapa ni? Mak pandang aku lamaaa. Pastu aku dengar mak sebut nama aku .. Ida.. Ida .. Dalam suara mak bila sebut nama aku.... sedalam kasih aku pada mak yang takde galang gantinya...

Doaku agar diringankan kesakitan mak.
Berilah dia kekuatan utk menghabiskan sisa sisa hidup dengan tenang dan aman.

Amiinnn.





No comments:

Post a Comment

Sharing your thoughts anyone?