Sunday, November 8, 2015

YaaSin untuk Emak

Semalam dan arini tak tau brapa kali akubacakan  Yaasin utk mak. Yang aku perasan bila mak tengah resah kesakitan dan bila aku bacakan yaasin mak akan diam dan terus terlelap.

Malam tadi aku tido seblah mak. Mak atas katilnya dan aku tido atas kerusi malas aje. Setiap satu jam mak akan terjaga dan tiap kali terjaga mak akan beristighfar, dan allahuakbar tak pernah lekang dari mulut mak. 

Pagi ni mak masih merintih menahan kesakitan. Aku bersihkan mak lap muka mak. Suapkan susu. Mak dah tak boleh nak sedut. Aku dapat rasakan seluruh anggota badan mak dalam kesakitan. Bibir mak kering sangat. Akusuapkan susu   ..pun amat payah mak nak buka mulut. Hati aku bagai disiat siat. Tapi depan mak aku kena tenang. At least mak boleh jadikan itu sebagai salah satu sumber kekuatan untuknya. Insya allah.

Tengok keadaan mak yang makin kritikal menyebabkan sebak aku mcm tak berpenghujung. Macam esok takde urk aku. Aku rasa hidup tanpa org untuk dipanggil mak dan abah macam tak lengkap. Sejak abah takde aku dapat rasa kepincangan hidup mak. Maybe sebulan dua mak bole tanggung tp bila dah setahun memang meruntun
 jiwa mak.

Tadi sebelum balik aku sempat bisik kat telinga   mak ampun kan dosa ida 
mak. Mak angguk2 kepala. Sblm aku balik mak panggil aku. Dalam bunyi
 suara mak. Aku tanya mak nak akubacakan  yaasin ke? Mak angguk lemah. Setiap kali bacaan aku habis aku doakan agar sakit mak dikurangkan. Bagi lah mak rihat dan tenang di saat saat  akhirnya. Tak tertanggung mata aku tengok keadaan mak.

Ya allah ya tuhanku tiada lain yang kumohob agar Kau berikan ketenangan untuk mak. Ringankan segala tanggungan dan kesakitan yang mak alami. Hilangkanlah rindu mak pada abah. Aku redha dengan sepenuh hati.
Amiinnn. 



17 comments:

Sharing your thoughts anyone?