Tuesday, September 23, 2014

A DeDICatiON

Nak try tulis in bahasa ni.
Dah lama tak buat... kang ada orang kata aku ni poyo tak reti nak mendaulatkan bahasa ibunda sendiri.

Bukan taknak... dulu aku tulis dalam bahasa pun sama laju je aku tulis dalam bahasa omputeh tu. Tapi bila dah keje kebanyakkan masa aku cakap bahasa omputeh. So terbawak bawak lah. Lupa diri jugak tapi kat umah aku cakap melayu lah. Walaupun selalu gak tersasul ngan anak dan Mr H. Tapi diorang macam cool aje.

So sementara tunggu mak punya giliran jumpa doktor dipanggil aku rasa macam nak cuba tulis lah..apa apa citer yang terlintas depan mata aku.

Masa dah ambik no giliran, mak nak pergi toilet. Aku pun dengan rasa penuh kasih sayang menolak kerusi roda mak ke hujung bangunan. Dah gi toilet aku pulak lapar.  Singgah pulak kantin Hukm ni. Hmmh banyak makanan yang dijual. Aku ambik kuih ngan sandwich utk mak. By the way sandwich in bahasa apa eh? Hahhaha poyo!

On the way ke klinik surgeri aku terserempak ngan kak leha sedara sebelah abah. Dia macam tak kenal aku sbb mungkin dia tgk aku macam budak sekolah menengah. Hahhaha! Tapi bila aku juih kan mulut aku kat mak... baru dia perasan. Huh! Nampak sangat aku ni muda ! Macam macam pulak kak leha bercerita ngn mak kat tengah tengah jalan tu. Macam ada kaunter pertanyaan. Aku puaslah gerak gerakkan kerusi roda mak bagi signal..."dah dah lah tu... nak pegi klinik dah ni... kang lambat pulak". Signal kali ketiga baru menjadi. Aishhhhh... tu la orang perempuan..kalau dah jumpa ada aje ceritanya. Aku pun pasang telinga gak dengar. Kak leha kata anak sedara dia dah bersalin .. oh... kisahnya!

Now aku tengah tunggu giliran mak dipanggil. Kali ni nak buat check up colon mak. Dulu ada side effect lepas buat radioterapi. Aku, kalau masuk bab cerita pasal mak.ni mesti mengimbau kenangan 2 tahun lepas kat hukm ni. Masa mula mula mak di diagnose ada barah pangkal rahim. Macam macam perasaan ada masa tu. Kalau boleh taknak lalu lagi keadaan tu. Satu famili aku tunggang langgang sbb nak sesuaikan keadaan dgn kondisi mak. Pastu lagi Allah nak duga..abah pulak jatuh. Dua dua dalam hospital. So aku adik beradik macam zombi kadang kadang terkejar sana sini. Tapi aku nak salute kat adik adik aku lah sbb diorang ni kira strong. Aku aje yang tangkap leleh bila jaga mak ngan abah. Mr H, adik adik ipar pun banyak bantu... dari segi masa dan tolong tengok tengokkan anak aku yang ke sekolah. Mr H aku pun banyak berkorban..sbb banyak hari aku duduk hospital.jaga mak ngn abah. So dia kena uruskan anak dan tido sorang. ... hehhee..

Tadi aku tersilap klinik. Aku ingat jumpa ngan prof fuad kat wad onkologi. Tapi rupanya kat surgeri. Sampai aje aku kat klinik ni tadi aku disapa oleh sorang uncle  cina ni. Dia terus tolong masukkan kad mak dalam kotak. Aku bukan tak biasa.buat tu. Tapi agaknya dia tengok aku terkial kial tolak mak..so dia pun tolong. Tq uncle aku cakap kat dia. Pastu dia tanya aku " harini awak tak pergi skolah ka?" Aku terkedu kejap. Aku kata kat dia aku  dah keje... aku dah habis skolah. Lepas tu dia gelak... "ohhhh"... katanya. Korang yang baca ni pun kena tipu. Mana ada uncle tu cakap apa apa ngan aku. Dia cuma tolong aku je. Hahahhahahahhaha !!!! Tapi bab bab orang kata aku muda ni... dah biasa... jangan jealous hokayyyy.

Sekarang baru no 8. No giliran mak 20. Lagi 12 orang. Hmmmh tunggu je lah.

Aku rasa lepas ni mesti mak nak ajak aku beli nasi kandar sbb abah suka  makan. Aku tak berapa suka sebab aku tak suka nasi dan lauk yang kari sekari karinya. Bau kari kat tangan melekat sampai malam. Omputeh kata not my taste. Kalau makan pun aku letak kari tu setengah sudu je. Hahahha. Tapi mesti ambik lauk ketam. Phewwww... nak citer sikit ni. Semalam lepas mtg, aku ngan nuja gi makan ketam. Orang belanja. Mak aiiii memang la sedap. Syukur Allah masih bagi deria untuk merasa makanan yang sedap utk aku nikmati. Aku balik pun dah pukul 9.malam... tapau je untuk Mr H.

Masa nak sampai, aku call rumah. Seperti biasa panggilan aku dijawab oleh amir. Dia cakap ala ala orang bangla jual karpet pulak bila aku suh cakap ngan Mr H.untuk alihkan kereta dia. Ish budak ni terlampau banyak tengok rajalawak. Aku pun kadang kadang panggil.dia "mujibul" hahahahha. Sometimes he just made my day!.

Malam tadi kul 10 lebih aku dah terlena sebab malam semalam aku tak cukup tido. Masuk office semalam nuja tanya kenapa mata aku kecik. Sah aku tak cukup tido. Pastu masa mtg pun berkali kali aku menguap. 

Hari sabtu aritu aku dikejutkan dengan pemergian pak tam ke pangkuan Ilahi. Memang mengejutkan sebab tak sangka pak tam pergi macam tu je. Pak tam adalah Mr H punya bapak saudara. Sepanjang hayatnya pak tam ni memang kelakar dan dalam kelakar ada mesej yang dia sampaikan. Aku aku akan rindukan pak tam sebab walaupun aku bukan anak saudara dia.. tapi aku suka berbual dgn dia. Cara dia yang selamba dan direct to the point memang aku suka. Kadang kadang aku pun kena perli dalam dia melucu. Tapi aku tau dia memberi nasihat sebenarnya. Pak tam, im gonna miss u! Semoga pak tam tenang di sana. Utk mak tam.. semoga sentiasa tabah dan kuat. Allah hanya menduga hambanya yang kuat!  Aishhhh tetiba aku sedih plak. Sah aku ni memang senang tangkap leleh.

Ok. Aku rasa aku nak stop dulu. Lain kali aku sambung dengan topik yang lain.

Aku rasa aku dah macam dapat mood nak tulis dalam bahasa malaysia. Tapi kena polish la supaya bahasa dan nahu tu betul kan? Apa yang aku tulis arini rojak... tapi aku tulis dari hati.

Penat menaip kat phone niaaa.
Nanti kita jumpa lagi.
Ok?

Aku rasa dah tak berapa poyo!

Salam!

No comments:

Post a Comment

Sharing your thoughts anyone?