Monday, September 15, 2014

Lost woRDs - iNi buKaN poYO

Ini bukan POYO!

I have been trying to write an entry in bahasa.. but i am stucked! To certain extent i think a friend who commented subtly that i should uphold my mother tougue language is true. Okay MA you won!

Come to think about it again... seriously thinking perhaps i have a problem on that. Not to say that i haven't written in BM but i guess i write faster in english though. Hey! .. that is an acquired ability...and its not easy to reach to this stage.

In fact there are a couple of entries in my blog that were  written in BM.. flawless... hehehe.

Bukanlah saya berlagak tetapi untuk saya kecapi kebolehan menulis di dlm BI bukanlah suatu  perkara yang mudah.  Ada je entri entri saya yang ditulis dalam bahasa ibunda saya.... hahahaa... nampak...saya dah mula membuat translation... btw what is translation in BM?? Haiyooo i am that bad. ??

Ada kalanya juga saya membuat kerja kerja translation.. tak pun menjadi masalah bagi saya...
Dari BM ke BI atau sebaliknya.

Saya juga ada ruangan dalam Buletin yang diterbitkan oleh organisasi saya... di mana saya menggunakan ruangan itu untuk menyuarakan pendapat saya berhubung sesuatu isu. Pengisian ruangan itu selalunya dalam dwi bahasa..yess ..sebab utamanya adalah untuk memastikan mesej yang ingin saya sampaikan difahami oleh setiap peringkat. Tapi... dah 2 edisi saya terlepas untuk menulis sebab masa tidak mengizinkan...  hahhaah nampak tak macamana saya bijak memberi alasan !

Saya memerlukan sesuatu momen untuk menulis. Idea penulisan saya tidak selalu lancar. Hmmm ni lebih jauh dari amatur. Kalau profesional.. mesti idea keluar mencurah curah...

Kemungkinan besar saya lebih selesa menulis dalam BI kerana tugasan saya yang memerlukan kebanyakan kertas kerja dibuat di dalam BI. Dan suasana kerja yang majoriti ketua ketuanya fasih berbahasa BI... tetapi shhhhhhhh.....pada masa yang sama saya menggunakan dwi bahasa untuk bergosip! Klise kan?

Tetapi bagi saya apa yang penting dalam setiap penulisan saya adalah kepuasan. Dan ini amatlah subjektif di mana kepuasan seseorang dengan seseorang yang lain dalam apa jua hal amat berbeza.

Kemungkinan besar ada antara anda yang suka kopi kampung yang kaw dan pekat. Tetapi ada pula di antara anda yang lebih menyukai kopi zaman moden seperti di starbuck atau coffee bean. Bagi saya dua dua jenis kopi sedap dan mempunyai keunikan sendiri. Apa yang lebih penting pengusaha kedua dua jenis kopi ini mempunyai pengikut mereka yang tersendiri dan meraih keuntungan yang berbaloi.Manakala peminat kopi berasa puas menghirup kopi kegemaran mereka.

Setuju?

Hahahaha... ok saya PoYo!

1 comment:

  1. apakan daya..bahasa kita tidak dapat memahamkan orang lain (?),,,,hehehehe

    ReplyDelete

Sharing your thoughts anyone?